zondag 1 november 2020

Thema Herfst: Wat valt daar uit de boom?

 Opnieuw is er een leuk thema voorbij. Hieronder ziet u wat we allemaal ontdekt hebben.

We begonnen het thema met een waarneming van de meegebrachte herfstspullen.



Daarna leerden we nieuwe woordenschat. Hier associëren we echte voorwerpen met afbeeldingen.

In de bouwhoek lagen kleine boomstronkjes en houten schijven om te bouwen. We merkten al snel dat samenwerken heel handig kan zijn! Ook ontdekten we hoe we een bewegingsparcours konden maken. We stappen, springen,... op of over de houtblokken. 






We harken alle afgewaaide blaadjes op de grasmat en scheppen ze daarna in de kruiwagen. 

We maakten een STE(A)M-hoek in de klas. STE(A)M staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Concreet krijgen we dan een probleem waar we een oplossing voor moeten zoeken of een onderzoeksvraag. In dit geval moesten we ontdekken wat zou drijven en zinken. We gingen als echte professors zeer geboeid aan het werk. Daarna brachten we verslag uit aan Professor Proefje in de 'Hé doe maar mee show'.


In de poppenhoek werd er gekookt met herfstvruchten.

Juf Isabelle en juf Celien spelen het verhaal 'Jules in het bos' na in een toneel.

We spelen herfstverhaaltjes met de popjes.

Hier sorteren we herfstvruchten per soort. We proberen ze te pakken met pincetten en grijptangetjes.

Buiten laten we de blaadjes dansen en rondvliegen op de parachute.

We knutselen een herfstboom met takken en klei. Wat voelt dat gek. Experimenteren maar!

We rijgen de touwen door de gaatjes in de boomschijven. Goed voor onze fijne motoriek.

De peuters mochten in de Annaklas bij juf Glauke schilderen. Daar maakten we een boom van. Ze mochten ook hier experimenteren met de klei en maakten eikels in een mandje van klei. 


In de tweede week van het thema kregen we bezoek van 'Mannetje tak'. Eerst luisterden we naar zijn verhaal in het boek. Mannetje Tak is nu ver van huis en zijn gezin. Hij voelt zich wat alleen en gaf ons de opdracht vrienden voor hem te maken. 


Daarom maken we mannetjes met takken en schijven van bomen. We kijken goed of we lange of korte takjes nodig hebben. We leren ook zo het lichaamsschema nog eens. 


Voor we naar huis gaan maken we muziek met takken en ritmestikken.

Timmeren in de techniekhoek. 

We tekenen Mannetje Tak met houtskool.

Ook schrijfdans was heel leuk! Eerst kiezen we één kleur verf. Daarna voegen we nog een kleur toe. We maken grote bewegingen op muziek. Vervolgens mogen we met herfstvruchten in de verf bewegen op de muziek. Tot slot werd er nog een afdruk gemaakt. 

De verfborstels bleven eens in de kast want je kan ook schilderen met takken. 

Om het thema af te sluiten keken we naar de film van 'Mannetje tak'

Wat waren dat twee leuke, boeiende weken!

Nu is het even tijd voor vakantie. Na de vakantie verwelkomen we nieuwe vriendjes in de klas. Welkom Kobe, Ieme, Emiel en Oona. We kijken er al heel erg naar uit om jullie te ontmoeten!








Papa mijn (wieler)kampioen! De koers is van ons!

 We sloten het schooljaar af met een heel leuk thema. Het thema 'Koers' had veel belangstelling doorheen alle klassen van onze schoo...