woensdag 2 oktober 2019

Hiep Hiep Hoera voor de klaspoppen Nellie, Cézar en Jules!!

De voorbije weken stond het thema 'Verjaardag' in de kijker. 

 Om het thema te starten kwamen we samen met de kinderen uit de klas van juf Isabelle en juf Glauke. Jules riep het uit van plezier omdat hij bijna jarig was. Maar wat bleek... Nellie en Cézar de klaspoppen van de andere klassen waren ook jarig op dezelfde dag! Dan moeten we een groot feest geven natuurlijk. We wilden Jules graag verrassen, daarom mocht hij niets horen en zien en mocht hij 2 weken logeren in de klas van juf Isabelle. Nellie kwam in onze klas logeren want ook zij mocht niets weten over haar feest! Hieronder zien jullie wat leuke sfeerbeelden:

Wat hoort nu allemaal bij een feest? We gingen samen brainstormen en vertellen. Daaruit kwam een lijst van activiteiten. Telkens we iets volbracht hadden konden we het dit afvinken op de lijst. 


De klas moesten we zeker versieren. We mochten stempelen met ballonnen. Daaruit werden vlagjes geknipt. 

Kleikaarten: versier de taart voor Jules. Zo oefenen we onze fijne motoriek.

Geef elk touwtje een ballon (één-één verbinding maken) We mochten kiezen tussen kleurrijke ballonnen stempelen of ballonnen kleven met bolletjes uit papier. 


We speelden het spel 'Bonte Ballonnen' om de kleuren te oefenen.

We leerden een versje en liedje. Bij dit versje hoorden enkele prentjes die we in de juiste volgorde moesten leggen. Bij het liedje 'Bas Ballon' moesten we luisteren naar de muziek. Zo konden we horen wanneer de ballon werd opgeblazen en groot en dik werd. Daarna lieten we los en werden we helemaal slap en klein. 

Geef Anna de juiste ballon (zoek dezelfde kleur)

Spelen met ballonnen in de esplanade


Ballonnen sorteren met 2 kenmerken (vorm en kleur)

We luisterden naar het verhaal 'Een kroon voor Jules'. Juf liet het eerst zien met de klaspop Jules en daarna keken we naar de prenten van het verhaal.  Jules krijgt een kroon van zijn zus Marie. Maar de kroon is veel te groot! Toen maakten we de kroon kleiner maar toen was de kroon te klein. Ik liet de kleuters nadenken hoe ik kon weten hoe groot de kroon moet zijn. We kwamen tot de conclusie om de kroon te passen en zo waren we eigenlijk aan het meten en leerden we ondertussen de begrippen (te) klein en (te) groot


We deden onze eerste STE(A)M-activiteit ( Science – Technology – Engineering – Arts -Mathematics) waarin we een oplossing voor een probleem of onderzoeksvraag zoeken. 

Het cadeau voor Jules was verstopt in de school en we moesten het zoeken zonder onze handen te gebruiken. We konden het niet vinden. Toen dachten we na hoe we beter kunnen zoeken. Misschien moeten we onze handen gebruiken om iet te verschuiven of misschien moeten we gerichter zoeken door hoek per hoek aan te pakken... We vonden alleen een briefje op de computer met twee ogen en een cadeau op. Het was een tip naar de bestemming van het cadeau. We kregen een filmpje te zien met de weg naar het cadeau.  Zo vonden we tot slot de ingrediënten en materialen voor onze kookactiviteit. 










Toen was het tijd om feest te vieren want de laatste ballon op onze aftelkalender werd gekleurd. 
Op de taart stonden 3 kaarsjes klaar voor elke klaspop. 
De klaspoppen waren heel nieuwsgierig naar hun verrassingen. Het werd een spetterend feest! Gelukkige verjaardag Jules, Nellie en Cézar van ons allemaal!
En daarna mochten we EINDELIJK smullen van die lekkere zelfgemaakte cakejes!

















Papa mijn (wieler)kampioen! De koers is van ons!

 We sloten het schooljaar af met een heel leuk thema. Het thema 'Koers' had veel belangstelling doorheen alle klassen van onze schoo...